perjantai 8. tammikuuta 2016

Pulassa

  Suosi suomalaista,osta kotimaista!
  Öljyä ei ainakaan vielä ole löytynyt Suomesta, mutta jalostamoita kylläkin. Omistusrakenteista en tiedä mitään, mutta kait osakkeet ovat suurelta osin ulkomaisissa käsissä.
  Vuosikausia olemme käyttäneet saman firman moottoripölttoöljyä, vaan nyt tuli p.....n moinen probleema. 
  Eilen saatiin Jontikka tallista ulos, mutta siihen hyytyi. Suodattimet tukossa ja täynnä jähmeää polttoöljyä. Ei auttanut muu kuin, hakea ressut ja masteri töhöttämään. Viitisen minuuttia lämmitti, mutta sitten loppui löpö. Astian kanssa tankille, mutta pumppu vain kurnutti tyhjää. Taskulamppulla tarkistin ja tilatankissa oli marjapuuromaista polttoainetta. Voihan p....e.
  Onneksi naapurissa Anssilla oli juoksevaa tavaraa (saman firman) ja saatiin masteri lämmittämään.            Olipahan mukava vaihdella suodattimia -30 asteen pakkasessa. 
  Jontikkakin lähti tunnin päästä käyntiin ja pääsin lopultakin töihin. 
  Tänään otin heti aamulla yhteyttä öljyn toimittajaan ja siellä luvattiin selvitellä asiaa. Päätökset oli vähän siihen malliin kuin Melassa. Siellähän ilmeisesti kanslisti päättää sairauslomista eikä lääkäri. Meinaan omalta kohdalta kaivoon putoaminen todettiin sairaudeksi eikä tapaturmaksi.
  Poikkesin hieman asiasta, mutta kismittää vielä vuosien jälkeenkin.  
  Polttoöljyn toimittajan neuvot olivat puhelimessa:
  -hämmennä tilatankkia (millä)
  -lämmitä sitä (nuotiollako)
  -ota yhteys johonkin huoltofirmaan
  -tyhjennä tankki (maahanko) ja tilaa uutta
  -odota kesää, kyllä se sitten sulaa
  Loppukaneetti: ei tämä ole meidän vika, emme voi tehdä mitään. Syy on Suomen ilmastossa. Kait valmistaja tietää, missä olosuhteissä täytyy vehkeiden Suomessa pelata.
  Onneksi viiden kilometrin päästä (-35) sain juoksevaa löpöä. Kiitokset Anssille ja Tuomolle.
  Pää höyryten mietimme jatkoa. Pakko on saada kuitenkin koneet pelaamaan.
  Saattaapi olla edessä toimittajan vaihto, kun vain tietäisi, mihin astiaan aine laitetaan. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti